Myanmar met G Adventures

21 januari 2017

Een kleine blog over mijn twee weken in Myanmar met een leuke groep van G Adventures

Twee dagen nadat ik in Bangkok was aangekomen, nam ik de trein naar Chiang Mai. Dit was best comfortabel en knus. Het bed was misschien wel Aziatisch klein en de trein schudde behoorlijk, ik sliep toch eventjes. In Chiang Mai nam ik een taxi naar het hotel waar ik in de avond mijn groep zou ontmoeten. Ik deed mijn was en probeerde de douche te maken. Het resulteerde in een veel te hete douche die het geluid van een gillende keukenmeid maakte. Na een tijdje onmoette ik mijn roomie, Cicely, en later de hele groep. Het klikte snel, net als in Nepal. We gingen niet te laat slapen, want de volgende dag zou een bus ons naar de grens brengen. Deze staken we lopend over, waarna we 4 uur met een andere bus reden naar ons eerste plekje. Hier haalden we Myanmar Kyat (lokaal geld). Niet bij een ATM of een kantoor, maar bij iemand thuis. Met de hele groep liepen we naar iemands achterdeur en onze gids belde de bewoner. Het licht werd aangedaan en we werden binnengelaten in zijn keuken anex garage. We wachtten geduldig terwijl hij uit een andere kamer dikke pakken met geld haalde. Allemaal super illegaal (lijkt mij), maar de exchange rate was goed! We aten in het enige restaurant.
De volgende dag wandelden we door dorpjes en maakten we voor het eerst kennis met de lokale stammen. We kwamen langs vrouwen met zwarte tanden en prachtige kleding. We aten lunch bij een local thuis en proeften de lokale likeur (niet zo lekker).
De markt in de stad was vreemd... Ik heb vreemd voedsel gezien, de meest felle kleuren gezien en vieze geuren geroken. Stephen nam ons mee naar een tentje met de beste Shan Noodles. In de middag vertrokken we per propellorvliegtuig richting Heho (Inle Lake).
Inle Lake hebben we met de hele groep verkend met wat boten en de dag daarna de omgeving met een mountainbike. Ik nam een lekkere massage, voordat we naar een wijnproeverij gingen. En nee, ik hou niet van wijn.
Na een lange rit stond Bagan op het menu. Hier zag ik mijn duizendste zonsondergang, maar deze keer vanaf een tempel. De honderden tempels en pagoda's (ik overdrijf niet) veranderden van kleur en de schaduwen werden steeds langer. Bagan was ook de plek waar ik voor het eerst op een scooter zat (sorry Mathijs), maar wel een elektrische. Met deze scooter reed ik om 5:00 naar dezelfde tempel om de zonsopgang te zien. Een deel van de groep had een hoge prijs betaald om met een luchtballon te varen, wat een goede gelegenheid gaf om foto's te maken. In de middag namen we de bus naar Mandalay. Vanaf Mandalay namen we een nachtbus naar Yangon. Ik sliep niet, dus ik kon ook niet zo genieten van de ochtendwandeling die Stephen voor ons in petto had. De Shwe Dagon Pagoda was wel prachtig! De volgende dag kocht ik met wat mensen een ticket om met de trein rond de stad te gaan. Onze wagon werd steeds voller met boeren en hun oogst. We hingen uit de trein, aangezien deze geen ramen en deuren had (letterlijk air conditioning).
We vlogen van Yangon naar Bangkok en hadden een gezellige laatste avond.
Hatsikidee, Myanmar ook weer hierop!