10 aspecten van reizen die niet leuk zijn.

28 januari 2017

Reizen is iets wat ik altijd al heb willen doen. Veel van jullie weten denk ik wel dat Floortje mijn voorbeeld is en ik was dus ook heel blij toen ik eindelijk kon gaan reizen. Het is een geweldige ervaring en je leert er heel veel van. Er zijn naast de leuke dingen natuurlijk ook dingen die tegen zullen vallen. Natuurlijk was ik hier op voorbereid, maar ik ga een aantal dingen op een rijtje zetten. Neem het met een korreltje zout, want het weegt nooit op tegen de geweldige dingen die ik heb meegemaakt. Volgende blog gaat over de momenten waar ik kippenvel van kreeg (en nog steeds krijg).

1. Je kan er niet omheen: voedselvergiftiging. Ookal was je je handen zo goed en neem je probiotica, je komt aan de beurt. Ik was al bijna 3 maanden aan het reizen en had nergens last van, tot ik op een dag met de bus van Hue naar Phong Nha moest. Slechte timing Stroober, hele slechte timing. Ik weet nog steeds niet zeker waar het aan lag, maar het was niet fijn. In de bus zat ik met mijn handen in mijn haar en een plastic zak bij de hand. Ik kon niet kotsen en kon alleen maar kokhalzen, wat erg veel pijn deed. Ik had precies hetzelfde toen ik van Vientiane naar Bangkok moest vliegen. Ik kies wel echt te beste momenten om misselijk te zijn en diarree te hebben! Imodium erin, plastic zak, extra kleren en het komt allemaal goed.

2. Geld. Soms verdwijnt het. Op een gegeven moment kijk je in je portomonee en zie je dat je nog maar 8.000 Laotiaanse Kip hebt (1 euro). Je probeert te achterhalen waar het is gebleven en of het misschien is gestolen. Les: hou het bij in een schriftje!

3. Afscheid nemen... van je kleding. ''Oh, gat in mijn broek.'' ''Huh, hoe komt dit gat in mijn shirt.'' ''Ja hoor, er is weer een onderbroek verdwenen in de was.'' ''Was dit shirt altijd al deze kleur?'' Neem vooral niet je dure kleding mee, want je raakt dingen kwijt. Voordeel: ruimte voor souveniers.

4. Privacy. Soms heb je even zin om een harde wind te laten, maar daar zullen je roomies niet blij mee zijn. Doe het ook niet als je alleen in een dorm bent, want er kom altijd iemand binnen op dat moment. Het is echt heerlijk om aan het einde van je reis een eigen kamer te hebben!

5. Rust nemen is soms best lastig tijdens het reizen. Dit klinkt misschien gek, aangezien je wel een beetje op vakantie bent. Je wilt zo veel mogelijk doen tijdens je reis en dit kan soms best vermoeiend zijn. ''Rusten kan thuis wel'' dacht ik eerst, maar het is lekker om soms een dagje niks te doen.

6. Muggen. Die krengen zijn immuun geworden voor Deet.

7. Eten. Verse Springrolls, curry, kip, rijst, noedels, heerlijke sandwiches... Het eten is zo lekker dat je sowieso aankomt. Maar: eet iets verkeerd, krijg voedselvergiftiging en je bent het zo weer kwijt...

8. Afscheid nemen van mensen. Op reis heb ik zo veel geweldige mensen ontmoet. Je wordt heel snel close en vreemde mensen zitten al snel in je comfortzone. Op een gegeven moment moet je afscheid nemen en dat is echt niet leuk. Je spreekt af om elkaar op te zoeken en ik hoop ook echt om sommige mensen weer eens te zien! Jammer genoeg wonen ze wel in Denemarken en Engeland.

9. De tijd. Time flies when you're having fun, dus al helemaal als je aan het reizen bent. Zodra je over de helft bent van je reis: ''Ik moet al weer bijna naar huis.''

10. 9 is al eigenlijk te veel, maar dat is geen mooi getal!